Swedbank recension

Swedbank står idag som en av de absolut största bankerna i Sverige när det kommer till privata konsumenter. Här på Matchbanker så kommer vi att förse dig med en objektiv och opartisk recension gällande Swedbank för att göra det enklare för dig att fatta mer rationella beslut när det kommer till valet av just din bank. Några av de delar vi ämnar redogöra mer detaljerat för utgörs i form av kundtjänst, användarupplevelse, kostnader, produkter, för att nämna ett urval.

4
Kundservice
4
Behandlingstid
3
Pris
5
Extra fördelar
4
Användarupplevelse
4

Om Swedbank

Swedbank dominerar marknaden för lån, där framför allt flaggskeppet i from av bolån står för en stor del av deras omsättning. Banken i fråga är bland konsumenterna känd för att vara ytterst anpassningsbar efter den egna ekonomiska situationen, samtidigt som den även erbjuder ytterst flexibla villkor. Några av de låneformer som sticker ut när det kommer till banken i fråga utgörs av följande:

  • Bolån – Swedbank tillhandahåller ytterst flexibla och konkurrenskraftiga bolån vilka kan anpassas efter eget bevåg, beroende på ens nuvarande ekonomiska situation.
  • Privatlån – Ett privatlån är i själva verket en form av lån utan säkerhet som kan nyttjas till valfria ändamål, oftast till konsumtion av varierande slag.
  • Samlingslån – Du får möjligheten att samla alla dina mindre (oftast dyrare) lån i form av en klumpsumma, något som mynnar ut i en enda, men betydligt samlingslån.

Swedbank tillhandahåller även andra mindre nischade typer av lån, där några av de primära utgörs av medlemslån där även energilån ligger i framkant på grund av den ökande populariteten gällande alternativ energi.

Sammanfattning av recension

Vi börjar med att beskriva kundtjänsten där vi önskar ta reda på hur tillmötesgående och hjälpsamma handläggarna är. Näst, så kommer vi att objektiv utvärdera priserna som tillhandahålls och ställa dessa i paritet med Swedbanks konkurrenter.

Vi vill även bilda oss en objektiv uppfattning kring den generella användarupplevelsen och tiden som krävs för att få igenom en låneansökan. Sist men inte minst så önskar vi även undersöka huruvida det existera andra element vilka vi anser ha ett mervärde när det kommer till dig som konsument.


Kundtjänst

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce non auctor nibh. Cras justo massa, tristique sed ornare eu, rhoncus quis eros. Ut justo nibh, fermentum viverra ligula quis, viverra pulvinar orci. Proin condimentum imperdiet felis non maximus. Vestibulum velit diam, sodales a nisl sit amet, fermentum pharetra nibh. Etiam.


Pris

Priserna som Swedbank debiterar kunderna för sina lån och tjänster kan anpassas efter eget bevåg. Det hela är således helt baserat på individens kreditvärdighet, återbetalningsförmåga men också hur stor del av sitt sparande som hen valt att placera hos Sparbank.


Användarupplevelse

Konsumenterna beskriver den generella användarupplevelsen som godtycklig. Dock så blir betyget en aning lägre eftersom flera av dessa antyder att de ofta fått vänta betydligt längre i telefonkön än vad som angavs av robotrösten vid tiden som man ringer upp. Kunderna har även påvisat att det varit i princip omöjligt att komma i kontakt med supporten under driftstörningar.


Behandlingstid

Den tid som det tar för en låneansökan att behandlas är något som många konsumenter i överlag är nöjda med. Dock så drar det hela ner betyget något på grunt av att man varken kan bli kund (obligatoriskt) eller ansöka om ett lån om man har en eller flera betalningsanmärkningar i bagaget.


Andra fördelar

Swedbank använder sig av termen ”nyckelkund” vilket man som konsument per automatik omvandlas till när man väljer att bli kund och får en del av sina inkomster insatta på det förvalda bankkontot. Det hela erbjuder dig en rad fördelar i form av lägre räntor och kostnader samt andra förmåner som ändras på en reguljär basis.


Swedbank Lån

Lånebelopp:10 000 – 500 000 kr
Loan duration:12 – 180 månader
Effektiv ränta:4.41 – 30.72 %

Fördelar

  • Få hjälp med ansökningsprocessen genom att bli uppringd av en handläggare
  • Ett stort utbud av varierande låneerbjudande med ytterst snabba hanteringstider
  • Anpassa låneerbjudandet helt efter dina egna behov och nuvarande ekonomi

Nackdelar

  • Du måste först bli kund hos Swedbank för att kunna ansöka lånet i fråga
  • Swedbank accepterar ej kunder vilka har en eller flera betalningsanmärkningar

Kundtjänst

I överlag så upplevs kundsupporten hos Swedbank ganska tillfredsställande. Flera konsumenter lyfte fram deras chatbot som ganska ”smart” där man i många fall kan få svar på de flesta frågorna. 

Dock så påtalar konsumenterna att chattboten tenderar att bli förvirrad när det kommer till mer komplexa frågor vilka kräver mänsklig interaktion. I de fall då chattboten inte kan besvara frågorna så hänvisar den antingen till telefon, epost eller Swedbanks ”officiella” kanaler på sociala medier.

Konsumenterna lyfte fram det föregående som särskilt användbart eftersom man kunde nyttja flera olika kommunikationskanaler för att få svar på sina frågor. Detta var särskilt användbart när man satt i möten, på bussen eller befann sig i andra allmänna utrymmen där man inte vill exponera sin privata ekonomi.

En av de största fallgroparna som konsumenterna identifierade var att man under lunchtid och efter kontorstid kunde få vänta i telefonkö uppemot en timme. Detta är något som man anser vara svårt att acceptera, främst på grund av att flera av våra intressenter upplever sin livssituation som ytterst hektisk och påfrestande.

Betyget blir en aning lägre samtidigt som den stärks av det faktum att enligt de undersökningar som deras lokala filialer initierat så hade man de nöjdaste privatkunderna under föregående år!

Företagsinformation

FöretagSwedbank
Adress i SverigeLandsvägen 40, 172 63 Sundbyberg, 105 34 Stockholm
E-postinfo@swedbank.se
Telefon(+46) 07 71 22 11 22

Öppettider för kundtjänst

Måndag07:00 – 20:00
Tisdag07:00 – 20:00
Onsdag07:00 – 20:00
Torsdag07:00 – 20:00
Fredag07:00 – 20:00
Lördag07:00 – 20:00
Söndag07:00 – 20:00

Pris

Enligt konsumenterna så har Swedbank några av marknadens högsta räntor listräntor. Det ska dock tillägga att dessa visas i form av ”listräntor”, något som innebär att man i slutändan kommer bli erbjuder helt andra villkor beroende på hur mycket man önskar låna sam hur stor del av sitt sparande som man valt att placera hos Swedbank.

Vidare så konstaterar konsumenterna att de prissättningar som erbjuds av Swedbank ligger i paritet med det som flera av deras största konkurrenter anammar. Swedbank använder sig oftast av exempel för att illustrera hur mycket exempelvis ett privatlån kan komma att kosta dig som konsument i slutändan.

När det kommer till hur svårt/enkelt det är att hitta information kring prissättningen av Swedbanks olika lån så upplevs det hela som förhållandevis enkelt där man hittar det mesta som man letar efter med hjälp av fritextsökningen.

Swedbank är även ytterst transparenta med sin prissättning men det ska tilläggas att som konsument så kommer man oftast att kunna få ner det hela om man placerar en del av sitt sparande och lån hos Swedbank!


Swedbank krav

  • Du måste ha fyllt 18 år vid tiden för din låneansökan
  • Du måste ha en deklarerad och regelbunden inkomst
  • Du får inte ha några registrerade betalningsanmärkningar
  • Du får inte ha några aktiva skulder registrerade hos Kronofogden

Användarupplevelse

Konsumenterna upplever i överlag användarupplevelsen som ytterst tillfredsställande. Internetbanken upplevs ganska lättnavigerad där man ej överöses av onödiga detaljer.


Flera av konsumenterna påtalar dock att man gärna hade önskat få prova på internbanken först för att få en bild av hur det används. Idag så måste man (som redan påtalats flera gånger tidigare tidigare) vara kund hos Swedbank för att kunna använda sig av internetbanken.


Konsumenterna prisar även Swedbanks app (mer om det senare) som ett adekvat verktyg i deras hektiska vardag. Över lag så är betyget högt gällande användarupplevelsen där konsumenter är nöjda med det som erbjuds av banken i fråga.


Behandlingstid

Behandlingstiden upplevs bland konsumenterna som ganska varierande, något som man anser beror till en stor del på den form av lån som man väljer att ansöka om.

Privat- och konsumtionslån tenderar i överlag att kunna behandlas under samma dag, medan högre lånebelopp, där framförallt bolån ingår, tendera att behöva 1-3 dagar från att de initieras till att man får motta ett besked.

Det hela försvåras ytterligare av den så kallade KYC-lagen (eng. Know Your Customer) lagen där banken enligt lag måste genomföra en noggrann bedömning av varje enskild sökande. Själva lagen ska tilläggas ämnar förhindra penningtvätt som misstänks härröra från kriminella aktiviteter.


Andra fördelar

Swedbank har tagit fram en modern version av sin internetbank i form av en app. Den finns att ladda ner (helt kostnadsfritt) för både iOS och Google Play och kräver minimalt med minne på enheten i fråga.

I appen så kan du få en översikt gällande dina nuvarande lån, ränta, e-fakturor, överföringar och andra vanliga banktjänster som många av konsumenterna behöver dagligen befatta sig med.

Det är även möjligt använda appen till att spara i fonder, aktier med flera men även att visa ditt snabbsaldo, en funktion som alla de konsumenter vilka vi haft kontakt med påtalar är av stor användning under deras hektiska vardag.


Slutsats

Swedbank dominerar den inhemska marknaden där man har över 7 miljoner privatkunder (i skrivandes stund). Som konsument kan du vara trygg när du väljer banken eftersom man fokuserar på att ständigt erbjuda de mest förmånligaste lånevillkoren på marknaden.

Banken har dock två akilleshälar, där den första återfinns i from av att du först måste bli godkänd som kund för att överhuvudtaget kunna ansöka om ett lån. Detta kräver ska tilläggas en fläckfri kreditvärdighet utan några betalningsanmärkningar eller kvarstående skulder hos Kronofogden.

Den andra akilleshälen utgörs i form av att banken stänger fler och fler av sina lokala kontor, vilket tvinga nuvarande men även framtida kunder att ansöka om lånen genom internetbanken, något som för övrigt kan upplevas som komplicerat för den äldre klientskaran.

Matchbanker > Låneförmedlare > Swedbank recension

Senaste nytt